COMPATRIOT AKU

Wednesday, March 17, 2010

Kepayahan vs kesenangan

Ramai yang beranggapan ujian datang tatkala kita dilanda musibah, manakala mendapat kejayaan dan kesenagan merupakan satu anugerah.

Tapi sedarkah kita, setiap yang berlaku mempunyai hikmah yang tersembunyi. Benarkah ujian itu datang ketika kita dalam kepayahan dan kesusahan ? Bagaimana kalau saya katakan, ujian datang sewaktu kita menghadapi kesenangan. Mungkin ada yang bersetuju dan ramai juga yang tidak bersetuju dengan pendapat saya ini.

Saya percaya walau di mana pun kita berada, kita sering terdengar rungutan dan keluh kesah manusia tentang kepayahan. Kepayahan bagi sesetengah orang adalah milik mereka yang tidak tahu mengatur hidup. Betulkah begitu ?

Tidakkah kesenangan itu memungkinkan kita untuk menjadi tamak, bertambah sibuk dan kadangkala melalaikan kita kepada pencipta kita ? Bagaimana kalau kita mengatakan kesenangan itu merupakan satu ujian, tidakkah ini menjadikan kita lebih berhati-hati dan menguasainya lebih daripada apa yang kita lakukan sewaktu zaman kepayahan kita dulu

Saya rasa ramai yang sedar bahawa kesenangan itu boleh menjatuhkan kita lebih teruk dari kepayahan. Disaat kita dilanda kesusahan, kita hanya jatuh dari segi fizikal dan emosi, tetapi sewaktu kita senang, kita jatuh malah mungkin akan kehilangan rohani. Jika tidak dibendung mungkin kita akan lebih mengingati kesenangan daripada mengingati ALLAH.

Ketika kita susah kita sering memohon dan menadah tangan kepadaNYA tetapi bila kita diulit kesenangan kita seringkali mengabaikanNYA apa lagi berterima kasih.

Sewaktu kita senang, kita lebih takut untuk menjadi susah berbanding takut akan kehilangan cinta ALLAH. Kita merasakan apa jua yang kita kecapi adalah kerana usaha kita dan bukan kerana pemberian-NYA.

Dapatkah kita menilai dan memikirkannya secara bijaksana. Kepayahan mungkin boleh membunuh kita dengan cara yang lebih kasar dan keras, manakala kesenangan membunuh kita dengan cara yang paling halus dan ini jauh lebih bahaya.

Walaubagaimana pun, ini tidak bermaksud kita tidak perlu mencari kesenangan. Saya percaya kita memang memerlukan kesenangan tetapi biarlah kita menguasai diri kita ketika kita berada di dalam lingkungannya. Pasti anda ingat akan kata-kata ini..” berusahalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beramallah kamu seolah-olah kamu akan mati pada esok hari”….

Sebenarnya kesusahan dan kepayahan adalah latihan untuk kita dan kesenangan itu adalah ujian dan kita perlu menempuhinya. Kita perlu lulus dalam ujian tersebut untuk mendapat kesenangan dunia dan akhirat. Jika kita tidak pernah menghadapi kepayahan mungkin kita juga tidak pandai menilai erti kesenangan.

Saya tinggalkan anda semua dengan bait-bait indah nukilan Alllayarham Sudirman Hj Arshad, untuk kita hayati bersama….dan janganlah pula kita lupa hakikat sebenar kenapa ALLAH menciptakan kita.

Perpisahan adalah pahit
Dan ini adalah satu pengalaman

Kita tidak akan merasa
Bertuahnya hidup di bumi ini
Jika kita tidak membuka mata
Dan melihat
Malang yang bertimpa-timpa
Di tempat orang

Setiap seorang dari kita
Mempunyai tujuan
Dan cita-cita yang berbeza
Tujuan untuk mengecapi kebahagiaan dan ketenangan…..

No comments: