COMPATRIOT AKU

Monday, September 19, 2011

Hari Itu Ketika Pulang Beraya Di Rumah Wany

8.13 malam.

Bulan bercahaya terang. Sebuah mobil berjenama Perodua Myvi kaler merah biji saga bergerak laju di atas bumi Pendang.

Aku pandang mereka, mereka pandang aku.

Suasana yang tadinya agak ceria, kini bertukar suram. Ern terdiam seribu bahasa. Diaq yang tadinya kerap tertawa, kini tiba-tiba kelihatan tenang bak dilanda taufan katrina. Bila Diaq langsung tak bersuara, tandanya memang ada sumthing yang tak kena. Aku, seperti biasa, berlagak macho persis Leonardo De Caprio. Yang tinggal ceria cuma Shameera dan Syazeera yang sejak azalinya ceria twenty-four seven.

"Eh, betul ke jalan ni? Kita straight je pun kan dari tadi. Tapi...." Diaq tiba-tiba mempersoal kredibiliti jalanraya tersebut.

"Entah" satu suara yang dilontar dari seat belakang berbunyi. "Kan? Kitew straight je tadi, kan? Tapi jalan ni ke mane ah?" Perbuatan tanya balik kepada pemberi soalan awal di depan yang mengharapkan jawaban jitu tadi memang boleh bikin hot temper. Nasib baik brader di hadapan masih cool.

Aku mendengus stress.

Di kiri kana jalan, bermacam macam landskap boleh dilihat. Sekejap gugusan-gugusan rumah kecil, sekejap pohonan getah, tapi yang paling scary sekali, kebanyakannya landskap lautan hutan tak berapa belantara.

Hujan mula turun menitis. Sekali lagi aku mendengus stress.

Gambar hiasan.

Myvi terus bergerak laju. Kelihatan signboard " ↑ NAKA " di sebelah kiri. Sekali lagi masing-masing berpandangan. Kali ni siap tambahan muka cuak lagi.

I wonder how... I wonder why... Yesterday you told me 'bout the blue blue sky... And all that I can see is just a yellow lemon-tree....

Dalam keadaan tekanan yang tinggi itu tiba-tiba handsetku bernyanyi.


* * * * *

"A itu pasir pantai, B itu bola ping pong. C itu kereta sorong. D itu apa?"  soal Shameera memulakan sesi teka-teki.

"D itu jeli kelapa!" jawab Diaq riang. Ern dan Syazeera sengih sengih excited mendengar soal permainan bahasa Shameera.

Aku persetankan soalan super complicated itu. $#&@!$%^ bisik aku dalam hati.

Rugi tak belajar math dan bahasa tinggi tinggi masa zaman sekolah sekolah dulu.


No comments: