COMPATRIOT AKU

Thursday, February 11, 2016

Sidney Sheldon — Bloodline. Sedikit Review.


Satu lagi penulisan yang enak dari Sidney Sheldon. Novel ini permulaannya tipikal, dengan penceritaan flashback dan sejarah susur galur keluarga Roffe dan ulang cerita tentang zaman kanak-kanak watak utama, Elizabeth (ianya langsung tidak membosankan). 

Hanya di muka surat 200 dan seterusnya, temponya berubah, dan di setiap pembacaan buat aku terpaku di seat dan meja membaca khas di State Library of Victoria yang empuk dan selesa ini. 

Mr. Sheldon sangat bijak menyusun plot dan lenggok bahasanya buat aku teruja. Kisah Rhys Williams dari Gwent and Carmarthen, Wales yang bekerja untuk Sam Roffe sejak di usia muda, Alec Nichols yang obses akan isterinya Vivian, Walther Gassner yang juga seperti Alec sayangkan isteri tetapi sangat membenci anak anaknya, tentang Ivo Palazzi dan Helene Roffe-Martel dan Charles Martel. Kisah mengenai Elizabeth yang kematian bapa akibat kemalangan yang dirancang di Chamonix, menyebabkan Elizabeth tiba-tiba menjadi gadis paling kaya di dunia. Dan itu menyebabkan seseorang, di satu sudut dunia, berharap Elizabeth harus menemui ajal. 

Apa lagi yang aku boleh cakap? Vintage book, tapi worth it. 

Yang pasti, akan aku cari dan telaah karya karya beliau yang lainnya. 

No comments: