COMPATRIOT AKU

Friday, March 02, 2012

Muda

Semalam.

Usai bersolat Isyak. Aku ambil kasut. Duduk di luar surau Tesco sambil menyarungkan stokin yang sudah beraroma masam dengan bau proses perpeluhan kaki.

Sedang aku tekun berkasut, seorang perempuan dalam lingkungan awal 20-an keluar dari surau. Melabuhkan punggung di bench berdekatan aku. Menunggu rakannya yang masih bersolat mungkin.

"Adik" dia bersuara. Riak mukanya amat peramah. " Di luar masih hujankah?"

"Entahlah, kak. Mungkin masih hujan lagi agaknya" balas aku mesra.

Ketika itu, aku perasan yang dia memandang aku dengan pandangan yang semacam.

"Adik, dah berapa lama dah kerja?" dia buka mulut.

"Ya saya?" Santun kemelayuan aku kawal sedaya boleh sambil cuba berkomunikasi dengan 'kakak' tu. "Tak sampai sebulan lagipun, kak."

"Owh... baru lagi lah........ SPM dapat berapa? Ok tak result?"

Aku bungkam. Wat de faq, ujar aku dalam hati. Kenapa dengan result SPM?

Ketika itu hati aku dapat menerka sesuatu. Spontan aku tersenyum.

"Agak-agaknya, umur saya berapa?" aku cuba bermain teka-teki dengan stranger yang baru aku kenali di hadapanku ini.

"Lapanbelas kot." Jawapan yang lancar dengan sedikit pengaruh rasa yakin. Matanya meliar ke arah seragam yang aku pakai. Sedang menilai sesuatu nampaknya.

Aku sengih macam kerang busuk. Sinis. Yes!

"Duapuluhenam ekceli. Hik hik hik" aku ketawa kecil menampakkan gigi. Seolah satu kemenangan dicapai.

"Ye ke? Owh, saya silap le ni? Ahahahaha."

"Awak tak nampak macam duapuluhenam lah. Serius. Confuse saya." Seraya dia bangun dan berlalu pergi sambil menguntum senyum. Meninggalkan rakannya di surau. Mungkin.



Kekeliruan umur. Misjudgement. Heh.



No comments: