COMPATRIOT AKU

Sunday, January 20, 2013

Perbandingan: 4-Door Coupe

Umum (di twitter dan facebook khasnya) mengetahui yang aku memang minat akan kereta-kereta buatan German. Dan bila disebut kereta German, sudah tentulah pengeluar utamanya adalah musuh 3 serangkai ini: Mercedes Benz - BMW - Audi.

Dan ketahuilah, kereta kereta German ini memang banyak modelnya. dan salah satu model paling aku inzali (ataupun bolehlah disebut sebagai chasis kegemaran) adalah 4-door coupe.

4-door coupe adalah body style kereta yang mula-mula diperkenalkan oleh Mercedes sejak 2005. Ia memiliki empat pintu, tapi mengekalkan bentuk sporty yang dimiliki coupe (coupe bermaksud kereta dengan dua pintu). Hasilnya, sebuah kereta dengan bentuk dan feel umpama coupe, tetapi memiliki 4 pintu yang lebih praktikal.

Ini adalah 3 model 4-door coupe versi performance dan paling mahal dari 3 pengeluar kereta utama German. Antara model lain adalah seperti Volkwagen Passat CC tapi VW Passat sememangnya takleh lawan 3 model utama di bawah ni:

Mercedes Benz CLS63 AMG (5.5-litre V8 biturbo engine; 518 horsepower).






BMW M6 Gran Coupe (4.4-liter twin-turbo V8; 560 horsepower)






Audi RS7 (4.0-liter twin-turbocharged V8 engine; 560 horsepower)








Tengok kokpit pemandu pun aku dah meleleh. Banyak betul butang butang control berdekatan tombol gear, di kawasan stereng dan di papan pemuka yang kebanyakannya tiada pada kereta-kereta biasa. Semuanya electronic-controlled, hanya di hujung jari dengan menggunakan sistem kawalan komputer seperti COMAND (Mercedes Benz), iDrive (BMW) dan Multi Media Interface/MMI (Audi). *Perhatikan tombol bulat berdekatan gear di setiap kereta.


Satu hari nanti, insyaAllah satu hari nanti.


p/s: antara ketiga-tiga model, yang mana paling memberahikan?



1 comment:

fRaMe+LenSeS said...

Setimm tgk audi tu. arghhh