COMPATRIOT AKU

Thursday, April 28, 2011

Tahniah Barcelona... Tapi...

Pagi semalam berlangsungnya perlawanan El-Classico (El-Classico, istilah untuk perlawanan membabitkan dua kelab utama Sepanyol, Real Madrid & Barcelona). In fact, ini pertemuan ke-3 dalam di antara kedua-dua kelab tempoh 3 minggu. Pertemuan pertama: seri (perlawanan liga). Pertemuan kedua: Real Madrid menang 1-0 (final Copa Del Rey). Dan semalam pertemuan ketiga tetapi match ni adalah untuk kejuaraan Champions League. Bagi penonton neutral macam aku, semestinya aku harapkan match ni menarik, banyak gol & banyak aksi² dramatik.

Dalam entri terdahulu aku ada mengucapkan tahniah kepada Madrid sebab menang Copa Del Rey mengalahkan Barca. Kali ni aku nak ucap tahniah pulak kat Barcelona sebab tewaskan Madrid. Tapi kemenangan kali ni lebih impressive; sebab Madrid ditewaskan di tempat sendiri; dan Barca menang 1st-leg ni dengan 2 jaringan di tempat lawan.

Korang fikir Madrid akan menang 2nd-leg di Nou Camp? Bagi aku tak mungkin. No way. Bak kata Shebby Singh, "don't expect miracles". Di stadium sendiri pun Madrid kalah, outplayed, outmuscled, kena buli, kena dua bijik, macam mana nak menang di kandang Barca? Hahaha mimpi la...

Tapi ada satu aku tak puas hati. Sikap pemain kedua² kelab. TERUTAMANYA Barca. Tackle sikit, jatuh bergolek² macam kena langgar bulldozer. Ada satu babak melibatkan pemain Barca Sergio Busquets. Dia kena block, tapi bila jatuh je berguling-guling dia pegang muka. Bila replay slow motion diulang balik kat TV, terang² nampak nipunyee. Memang tak kena langsung di muka. Even Rio Ferdinand pun ada mention dalam tweeter pasal Barca ni. Memalukan betul. Hilang 'beauty of football' yang dicemari dengan diving & over-reaction macam ni.


Apa pun ini sebahagian aksi2 yang berlangsung semalam. enjoy.




Apapun kita tunggu minggu depan untuk 2nd leg kat Nou Camp. Harap perlawanan akan jadi lebih menarik, banyak gol & lebih banyak kad dilayangkan.

Oh by the way:
MessiRonaldo

Tapi still:
MaradonaMessi

Simple.

Kthanxbai .

No comments: