COMPATRIOT AKU

Sunday, March 13, 2011

Review : 28 Days Later (2003)

-Entri ini agak panjang. Dipersilakan baca. Harap maklum-

Bayangkan...

Satu hari, tiba² korang terbangun dalam hospital...

Siapa pun tiada.. senyap sunyi. Tengok kiri kanan, peralatan hospital tunggang-langgang... Korang tak ada idea apa yang dah berlaku... Terpinga²...

Kemudian, korang keluar dari kawasan wad. Dalam kebingungan, korang tinjau² kawasan sekeliling hospital. Bersepah², seolah² ada bencana berlaku. Kerusi meja bersepah², lantai penuh darah, dan yang paling tak best, suasana sekeliling yang senyap sunyi sahaja. Yang peliknya, tak ada seorang manusia pun kelihatan. Korang mesti tertanya², apa yang dah berlaku?

Inilah yang berlaku kepada Jim, watak utama dalam filem yang diterbitkan pada 2003, 28 Days Later. Sebuah filem 'British zombie horror' yang diarahkan oleh Danny Boyle.


Sinopsis/spoiler : 28 Days Later mengisahkan mengenai sekumpulan pencinta haiwan di Britain yang memecah masuk sebuah lab untuk melepaskan beberapa ekor chimpanzee yang dikurung & dijadikan bahan ujikaji. Walaupun diberi amaran oleh saintis yang mengatakan chimpanzee² tersebut infacted, mereka tetap melepaskan chimpanzee² itu & mengakibatkan serangan ke atas mereka. 28 hari telah berlalu. Seorang pekerja kurier, Jim (Cillian Murphy), tersedar dari koma dalam intensive care unit (ICU) di sebuah hospital. Keseorangan & kebingungan, Jim berjalan sendirian di sekitar bandaraya London yang terbiar sunyi & akhirnya menuju ke sebuah gereja di mana dia dapat melihat begitu banyak mayat bergelimpangan di dalamnya. Nasibnya kurang baik, apabila mayat² yang telah dijangkiti itu menyerang beliau tetapi dia berjaya diselamatkan 2 orang 'survivor' Selina (Naomie Harris) & Mark (Noah Huntley). Dia dibawa ke tempat yang selamat dan diberitahu bahawa virus berbahaya tersebut tersebar/berjangkit melalui darah & apabila sudah dijangkiti, akan mengambil masa beberapa saat sahaja untuk seseorang itu hilang kawalan. Britain sudah di tahap darurat, & berkemungkinan seluruh dunia juga begitu. Demi meneruskan kelangsungan hidup, mereka terpaksa mengembara dari London ke Manchester; untuk bertemu dengan sekumpulan askar di Manchester, yang mengakui memiliki "jawapan" terhadap virus itu serta mengajak para survivor yang lain bersama² menyertai mereka. Dengan harapan agar dapat diselamatkan & dapat bertemu dengan komuniti manusia normal yang tidak dijangkiti virus pemusnah tersebut, mereka menempuh bahaya ke sana, tanpa menyedari sesuatu yang buruk sedang menanti di Manchester......

Jim ketika terjaga dalam ICU. Berseorangan di dalam hospital.

Kehairanan. Pemandangan di atas London Bridge yang kotor. Di belakangnya Big Ben Clock Tower.

Berlegar² di sekitar London. Curious di tahap dewa. Sebenarnya ada banyak scene dia round² dalam town ni. Diorang filming scene ni macam mana ya? Kosongkan certain part kawasan London ni ke? Macam tak percaya sebab scene kat London Bridge yang sibuk tu memang nampak kawasan tu dikosongkan. Betul² buat aku kagum.


Mesej² terakhir dari warga London sebelum diselamatkan/diserang epidemic

Selepas diselamatkan Jim & Selena dari zombie attack. Still kebingungan.

Menjejak ayah & bonda. Sayangnya ayah & bonda dah mati. Suicide...

Last notes from Jim's parents

Running from infected people.

Bertemu survivor yang lain, Frank & his daughter Hannah

Baldi² untuk menadah air hujan.

Shopping. Eh bukan shopping. "Curi sunat" sebelum travel to Manchester.

Little zombie

Almost in Manchester. Nampak apa dah jadi kat Manchester town?


Army leader. Masa ni Frank dah tak ada. Kenapa? Jeng².. Mana boleh cakap~

Sekarang Selena dah sedar, ada sesuatu yang tak kena dengan askar² ni.

Jim terpaksa dibunuh.

Berjaya melarikan diri. Sekarang dia harus cari jalan nak selamatkan Selena & Hannah.

Ok. Start babak ni memang aku suka. Jim dah jadi badass. Revenge time!





Escape time. Tapi ada something happened. Agak²nya happy ending ke tidak?


Bagi aku, cerita ni sangat bagus, best, full of quality & seangkatan dengannya. Bak kata orang, filem ni ada nyawa. Ada life. Bukan sekadar horror je. Tapi ada feel komedi. Ada feel kasih sayang. Ada feel suspense. Not a typical zombie movie yang selalu kita tengok di pawagam.

Kalau nak dibandingkan dengan 'When a Stranger Calls' dan 'The Hills Have Eyes', 'House of Wax', sememangnya tak boleh dibandingkan dengan filem ni. Even aku lagi suka filem ni dari filem horror lain seperti 'Saw' & 'The Texas Chainsaw Massacre' yang best tu. Tabik spring kepada pengarahnya Danny Boyle. Beliau menghasilkan filem yang sangat bagus dengan budget yang amat rendah jika dibandingkan dengan filem² seram Hollywood yang lain. Bravo.

Terdapat sekuel untuk filem ini yang bertajuk 28 Weeks Later.


Rating: 
Rotten Tomatoes - 88% (positive)
Metacritic - 73/100
Blog Enchik Hyde -    

Trivia:
- Pengarah filem ini, Danny Boyle juga merupakan pengarah filem Slumdog Millionaire dan 127 Hours.
- Cillian Murphy yang melakonkan watak utama juga pernah berlakon dalam Batman Begins sebagai Scarecrow.
- Naomie Harris yang berlakon sebagai Selena, kemudiannya melakonkan watak Tia Dalma dalam Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest dan  Pirates of the Caribbean: At World's End.
- Filem ini memiliki 4 jenis ending yang berbeza. Wow.
- Tahukah anda filem ini dirakam hanya menggunakan Canon XL1 digital video camera berbanding kamera canggih yang biasanya digunakan produksi Hollywood? Cool
- 28 Days Later memperoleh kutipan box-office yang amat success & menguntungkan. Dengan bajet £5 juta, filem ini memperoleh keuntungan yang tidak dijangka sebanyak $82.7 juta di seluruh dunia.

28 Days Later Trailer


Kalau pembaca² berminat nak sedut, sila sedut di SINI (Subtitle sila google sendiri ye, senang aje). Lagi bagus kalau beli ori ;)

Sekian. This is my 1st review. Nantikan review² yang lain. TQ

No comments: