COMPATRIOT AKU

Friday, August 12, 2011

Kenapa Islam Sering Dipersalahkan?

Ini topik general. Topik ni typical. Dah merata rata tempat topik ini dibincangkan.

Kesan dari aktiviti blogwalking tadi buat aku terfikir.

Kenapa dalam satu satu aspek, ataupun kejadian, agama Islam ini selalunya dipersalahkan?

Contoh paling jelas, berlaku di Semenanjung Gaza nun. Bila solja Zionis laknat membunuh penduduk palestin tu, dunia ni buat-buat dekkk je. Macam tak de salah pula. Tapi bila golongan warga Palestin, intifada dan lain-lain melakukan serangbalas atau sekadar bertindak mempertahankan hak mereka, mereka itu digelar pengganas. Apakejadahnya?

Contoh lain, dalam kes Anders Behring Breivik. korang tau? Kes pembunuhan beramai ramai di Pulau Utoya, Norway yang berlaku beberapa minggu lepas. Seramai 86 orang pelajar yang menghadiri kem disitu mati setelah ditembak bertubi-tubi oleh si Anders Breivik ala-ala filem Rambo. Akibatnya, akhbar tabloid Britsh, The Sun melaporkan yang pembunuhan ini dilakukan oleh Al-Qaeda di frontpage/muka depan akhbar mereka. Sedangkan Islam, muslim dan Al-Qaeda langsung tak ada kaitan pun dengan kejadian ni. Tindakan ini seolah-olah, bila ada saja kes pembunuhan yang melibatkan ramai mangsa, maka benda pertama yang akan dipersalahkan adalah ISLAM. Kenapa?


Rasanya agama kita ni tak pernah ganggu diorang pun. Tak pernah cuba nak menakluk tanah Amareka or UK pun. Tak pernah cuba menyebarkan propaganda tidak elok mengenai agama-agama lain seperti kebobrokan agama Kristian pun kan?

Kenapa wujudnya Islamophobia? Perlu kah wujud istilah Islamophobia tu?

Awat depa benci sangat kat Islam? Adakah depa takut dengan peningkatan kadar umat islam di seluruh dunia, atau depa tau agama/ideologi depa tu tak betui? Sapa-sapa buleh bagitau cheq?

Apapun, try tengok link INI. Serious tak rugi.

kredit untuk cik Asyila yang comel nian. Aku ambil link ni dari blog beliau. Marilah sama-sama kita berfikir sejenak.

Notes : Buat pembenci-pembenci itu, bangang bodoh f* off aku sumpahkan.

No comments: