COMPATRIOT AKU

Friday, October 28, 2011

J-Pop: AKB48 - Sakura No Hanabiratachi

Sebuah lagu J-Pop yang agak 'syahdu' bagi aku.

Apa yang Ooshima Yuko cakapkan pada Maeda Atsuko di minit ke 1:12 dalam video ni, pernah aku ucapkan dulu pada seorang sahabat aku di kala waktu rehat di waktu akhir akhir momen persekolahan aku.

"Lepas ni kan, dalam satu masa... after lima, sepuluh tahun... agaknya hang, aku dengan member-member yang lain masih bersahabat ka wei? Apa akan jadi antara dengan kita semua?" tanya aku dengan loghat utara.

Memang tak sama.. tapi lebih kuranglah dialognya...  the feel.. the moment... lebih kurang sama.

Dia tak menjawab. Sekadar senyuman saja yang dilempar sambil mata melilau memandang gelagat pelajar-pelajar perempuan di tingkat bawah..

"Tak tau la." Selamba dia jawab.

Kini hampir 8 tahun berlalu.

Dan seperti yang diagak, kini, semua meniti haluan hidup masing-masing. Sibuk dengan tanggungjawab hidup yang dipikul. Member aku tu pun dah berkahwin.

Ada sesetengahnya yang masih bertegur sapa dengan aku sekali-sekala. Tapi, rasa persahabatan tu dah tak sama. Tawar. Umpama meneguk teh kelat di tepian pantai dikelilingi sisa-sisa buangan manusia. Macam tu la rasanya.

Make me sad after watching and listening this song.

Betullah orang cakap, kenangan dan  pengalaman hidup ni memang tak terbayar dengan wang ringgit. Priceless. Kita tak mungkin dapat pusingkan masa. Mustahil ada mesin masa yang bakal tercipta sepanjang hayat kita di bumi ni. So, seharusnya kita cherish dan hargai sebolehnya setiap momen indah dengan kenalan kenalan kita.

Oh God... I miss my classmates so much!


Notes: Maeda Atsuko dalam video ni sebijik macam member aku. Bezanya, member aku tu bertudung. Makwe jepun ni banyak muka iras-iras orang melayu.

No comments: